PC info
06. 06. 2013.
Saopštenje za javnost Udruženja izdavača udžbenika, nastavnih sredstava i učila Srbije
Članovi Udruženja izdavača udžbenika, nastavnih sredstava i učila Srbije govorili su danas, u Press centru UNS-a, na konferenciji za medije na temu Primedbi Udruženja izdavača udžbenika, nastavnih sredstava i učila Srbije na Nacrt Zakona o udžbenicima i nastavnim sredstvima, kao i o spornim delovima u Nacrtu Zakona kojim se krše prava izdavaca.
TEMA: Primedbe Udruženja izdavača udžbenika, nastavnih sredstava i učila Srbije, na Nacrt Zakona o udžbenicima
Primedbe na Nacrt Zakona o udžbenicima su mnogobrojne i biće dostavljene Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja kao i Nacionalnom prosvetnom savetu, savetima nacionalnih manjina, Vladi Republike Srbije i skupštinskom odboru za obrazovanje. Ovim putem želimo da ukažemo na one najproblematičnije:
STRUKA SE NIJE PITALA: Od samog početka rada na izmenama postojećeg Zakona o udžbenicima problem je bio što u rad na Nacrtu Zakona nisu bili uključeni ni izdavači (bar ne predstavnici Udruženja izdavača), ni predstavnici Nacionalnog prosvetnog saveta, niti predstavnici Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, a što je najvažnije nisu bili uključeni ni eminentni stručnjaci koji se bave pitanjima udžbenika i nastave. Ovog puta struka se nije pitala.
KRŠENJE USTAVA I ZAKONA O RADU: Uvođenjem obaveze izdavača da ima zaposlene urednike na neodređeno vreme, sa punim radnim vremenom za sve predmete i oblasti obrazovanja, predlagač Zakona krši Član 83. Ustava (Sloboda preduzetništva) koji decidirano navodi kada se preduzetništvo može ograničiti zakonom (radi zaštite zdravlja ljudi, životne sredine i prirodnih bogatstava i radi bezbednosti Republike Srbije), a izdavaštvo udžbenika ne spada ni u jedno od navedenih.
Osim Ustava ovim predlogom se krši i Zakon o radu odnosno izdavačima udžbenika se onemogućava primena Zakona koji poslodavcu daje pravo da sa zaposlenim zaključi ugovor o radu na određeno vreme, ukoliko to specifičnost posla zahteva (rad na projektu, vremensko trajanje projekta...). Pri svemu tome, ako ne postoji faktička potreba (ni ekonomska celishodnost) da neko kao urednik bude angažovan na neodređeno vreme sa punim radnim vremenom, a predloženi Zakon na to „sili“ poslodavca, to će zbog rasta troškova poslodavca na ime nepotrebnog angažovanja neminovno da se negativno odrazi na cenu budućih udžbenika (a što valjda nije cilj inicijatora Zakona).
Autor Zakona meša posao autora udžbenika i urednika te pogrešno zahteva da urednik ima „odgovarajuće obrazovanje“. U našem školskom sistemu ne postoji mogućnost da se neko školuje za urednika tako da je nemoguće ispuniti ovaj uslov. Autor mora biti stručnjak u svojoj oblasti a urednik je taj koji treba da poznaje udžbenik kao medij, standarde kvaliteta udžbenika i da rukovodi timom sastavljenim od autora, recenzenata, praktičara, dizajnera.
VRAĆANJE MONOPOLA: Neargumentovano povećavanje procenta sa 1% na 4% koji izdavači treba da uplate na račun za niskotiražne udžbenike. Dok neke industrije dobijaju subvencije, jedino se izdavačima udžbenika nameće dodatna vrsta proizvoljno određenog poreza. Još skandaloznija je odluka da samo Zavod za udžbenike koristi novac iz tog fonda i jedino Zavod izdaje niskotiražne udžbenike. Na ovaj način se privatnim izdavačima oduzima pravo da izdaju niskotiražne udžbenike a vraća se monopol Zavodu.
Osim toga to znači da sada privatni izdavači treba da dotiraju rad javnog preduzeća, što ne postoji ni u jednoj oblasti. Ministarsto prosvete, nauke i tehnološkog razvoja nije do sada ispunjavalo svoju zakonsku obavezu te nije raspisivalo Konkurs za izdavanje niskotiražnih udžbenika, nije analiziralo poslate pretkalkulacije izdavača, nije te informacije učinilo transparentnim, i nije napravilo kvalitetan sistem.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.