PC info
10. 05. 2024.
Neophodno je i značajno primenjivati i zvučne udžbenike u obrazovanju
Ilija Živković učenik je treće godine srednje Poljoprivredne škole u Futogu. Usled naglog pogoršanja dioptrije koja mu je sada na oba oka veća od minus dvadeset, otežano mu je čitanje, pa samim tim i učenje, odnosno klasično usvajanje znanja.
Autor: Predrag Rava
Preporuka lekara je, kako kaže, da se ne napreže prilikom čitanja, jer postoji opasnost da potpuno izgubi vid.
Ilija u ranom detinjsvtu nije imao problema sa vidom, pa nije naučio da koristi Brajevo pismo, a čak i da ga poznaje, ne postoje taktilni udžbenici za sve školske predmete. Kroz razgovor sa njim zaključili smo da bi zvučni udžbenici iz svih predmeta bili jedino pravo rešenje za osobe sa oštećenim vidom.
Dok čeka da ode na hiruršku intervenciju u inostranstvo, Ilija ipak uspeva da ostvari odličan uspeh tako što ulaže ogroman napor da, sedeći u prvom redu, zapamti sve što čuje od profesoru na časovima. Na svu sreću ima razumevanje nastavnog osoblja koji mu izlazi u susret, kao i veliku podršku odeljenskog starešine Biljane Lalić. Ali njegove ambicije su mnogo veće. On želi da studira, što će svakako biti novi izazov.
,,Imam dioptriju preko minus 20, trebalo bi da imam operaciju u Rusiji. Savetuje se na poziv doktora, odnosno, na upozorenja doktora, da treba da se pridržavam mera, da ne primenjujem klasičan sistem obrazovanja kako ne bi došlo do slepila i pogoršanja zdravstvene situacije. Postoji rešenje. Za dve do tri godine trebalo bi da imam operaciju u Rusiji, u Kalugi, koja se nalazi u moskovskoj oblasti. Tamo bi trebalo da uradim skeroplastiku i da skinem dioptriju i poboljšam vid. Trenutno se nalazim u prelaznom periodu gde zdravstvena siituacija varira. Mnogo bi mi značila modernizacija i uvođenje savremenih načini učenja, odnosno korišćenje audio udžbenika, bez ugrožavanja autorskih prava. Smatram da bi to pomoglo nama koji spadamo u poluinvalidnu katagoriju, ali i bi značilo i ostalim ućenicima. U Evropi je modernizacija obrazovnog sistema na višem nivou. Smatram da bi trebalo da se uradi i edukacija profesora. Ja bih želeo da idem na teološki fakultet za svešteni lice. Smatram da je to lep poziv i da, sa sociološkog aspekta, doprinosi boljitku“.
Iz audio biblioteke ,,Mr Omer Marinkov“ Saveza slepih Vojvodine kažu da su u skladu sa svojim mogućnostima i resursima kreirali nekoliko zvučnih udžbenika, a da se sada time više bavi Ministarstvo prosvete.
Ističu da to uglavnom nisu udžbenici za stručne predmete.
Saznali smo da postoji rešenje i u vidu programa koji reči pretvara u zvuk. Potrebno je samo da se tekst nalazi u elektronskom formatu. Međutim, prvi problem je taj što nisu svi udžbenici dostupni na taj način, a drugi da se program plaća, što je trošak koji Republički zdravstveni fond ne pokriva u svim situacijama.
Do sada je, uzimajući u obzir sve činjenice, inkluzivna nastava bila više usresređena na predškolski i školski uzrast. Kako bi se učenicima sa različitim poteškoćama pomoglo u procesu obrazovanja, škole uglavnom formiraju timove za profesionalnu orijentaciju i podršku, kao i prilagođene nastavne planove, ali ono što nedostaje je više savremenih sredstava za prenošenje znanja.
Pored tehničkog dela, potrebno je jačati profesionalne kapacitete nastavnog kadra i primena primera dobre prakse iz inostranih škola, a kako bi se učenicima omogućila veća interaktivnost, razvoj i napredak, te na taj način dalo do znanja da su ravnopravni članovi društva.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.