Prolom voda
Prolom voda
Naslovna  |  Prethodni događaji  |  Najava samostalne izložbe mozaika Renate S. Trifković "Apoteoza" na Oplencu
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Prethodni događaji

22. 04. 2025. UTORAK, 22. april 2025. godine u 12 sati, Press centar UNS-a (Knez Mihailova br. 6/III, Beograd)

Najava samostalne izložbe mozaika Renate S. Trifković "Apoteoza" na Oplencu

Centar za mozaik Zadužbine Kralja Petra I Karađorđevića održao je konferenciju za novinare

UTORAK, 22. april 2025. godine u 12 sati, Press centar UNS-a (Knez Mihailova br. 6/III, Beograd)

Povodom svečanog otvaranja izložbe Centra za mozaik Zadužbine Kralja Petra Karađorđevića, u utorak 22. aprila u 12:00 sati u Press centru UNS-a, održana je konferencija za novinare.

Govorili su:

- Danijela Marković, teolog, Institut za studije kulture i hrišćanstva

- Olivera Stanišić, umetnički direktor Centra za mozaik

-  Renata Trifković, autor

U subotu 26. aprila u 17:00 časova u Galeriji Vinogradareva kuća na Oplencu, biće svečano otvorena samostalna izložbe mozaika Renate S. Trifković "Apoteoza".

Izložbu će otvoriti Dragan Reljić, direktor Zadužbine Kralja Petra I Karađorđevića i Olivera Stanišić, umetnički direktor Centra za mozaik.

 

Video snimak događaja u full screen formatu možete pogledati  na YouTube kanalu Press centar UNS.

* * * * * *

Biografija

Renata Slobodana Trifković, rođena je u Puli, 1976. godine. Studirala je istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, potom studije nastavlja na Fakultetu primenjenih umetnosti na Univerzitetu umetnosti u Beogradu.
Na istom fakultetu je magistrirala, a zatim bila docent na katedri za mozaik. Prva profesionalna mozaičarska iskustva stiče radeći u ateljeu prof. Đure Radlovića.
Na konkursu Ministarstva vera Srbije dobija stipendiju za jednogodiše usavršavanje u ateljeu Centro Aletti u Rimu, gde će završiti specijalizaciju u oblasti teologije i liturgijske umetnosti u modernom izražavanju. Ostaje saradnik ateljea i u proteklih dvadeset godina i postiže imresivan rezultat oslikavajuću u mozaiku gotovo tri stotine hrišćanskih svetinja u Evropi, Severnoj i Južnoj Americi, kakve su Nuncijatura, Pariz, Francuska [2004]; Katedrala Almudena u Madridu [2005]; Preobraženjska pravoslavna crkva, Kluž, Rumunija [2006]; Crkva Svete trojice, Fatima, Portugalija [2006]; fasada Crkve del Rosario Lurd, Francuska [2007]; Veliko svetilište pape Pija, Pulja, Italija [2010]; Svetilište pape Jovana Pavla II, Vašington, SAD [2017]; Svetilište Gospa od otoka, Solin, Hrvatska [2020.]; Crkva sv Petra i Pavla, Mostar, BiH [2021].

Renata Trifković trenutno radi na izvođenju u mozaiku fasade najvećeg hrama u Brazilu, u Aperacidi, država Sao Paolo, površine 18.000 kvadratnih metara. Učestvovala je na mnogobrojnim samostalnim i grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Dobitnik je nagrade X Bijenala mozaika na Oplencu, 2023. godine, za delo Sv. prorok Ilija. obrazlažući odluku o dodeli nagrade žiri u svom saopštenju navodi: „[…] Renata Trifković pronašla je i ostvarila visoku meru moderne interpretacije tradicionalnih religijskih motiva. Sledom kanonskih pravila i iskorakom u snažan kolorit ostvarila je dinamičnu i estetizovanu mozaičku kompoziciju, dosežući Sklirisovu ontologiju svetlosti”.

 

IZ KRITIČKIH PRIKAZA IZLOŽBE

* * * Olivera Stanišić: Stvaralaštvo Renate Trifković je raznovrsno: u najvećoj meri ono obuhvata religozne motive, ikone Svetih i freske, takođe i apstrakciju kao i predstave prirode. Raznovrsno je i u fizičkim formatima krećući se, naime, između neuporedivih površina – na jednoj strani, Renata Trifković stvara mozaike kolosalnih dimenzija koje se mere hiljadama kvadrata a na drugom polu te krajnosti izrađuje minuciozne mikromozaike – sa istovetnom posvećenošću – ostavljajući utisak da ta dramatična razlika predstavlja ritam udisanja i izdisanja – lične kreativne harmonije. Jer tu raznolikost objedinjuje veliki talenat i umeće, koje se istom ubedljivošću i majstorstvom prikazuju na svakom njenom radu ostavljajući utisak monumentalnosti kako u mikro tako i u makro mozaičarskim formatima. Pristup umetnice ikoni nije fragmentaran – ona se zapravo ne obraća pojedinačnim predstavama Hristosa, Majke Božije, arhangela i svetaca već je celovit – obraća eshatološkom jedinstvu vaseljene i nama ga saopštava svojim ikonama.

* * * Danijela Marković: Jezik i mozaik su na istom, simboličkom, tragu opisa stvarnosti. Jezički i vizuelni izraz izražavaju inter-subjektivnu stvarnost, stvarnost koja umrežuje ličnosti.

Dakle, kada je realistično napravljena, slika ili mozaik (sveta) mnogo direktnije i pouzdanije referira na činjenice, nego što to čini njihova narativna obrada, odnosno jezička interpretacija svetskih zbivanja.

Mozaik je nešto što uključuje veliku ulogu posmatrača, recepijenta kao nekoga ko dovršava umetničko delo i ko mu uvek daje drugačiju dimenziju i značenje, i kolorit. Ta dvosmislenost se tiče između naučenog konvencionalnog viđenja, recimo pravoslavnog i individualnog perceptivnog iznenađenja ili viđenje nečeg (uvek) novog. Tiče se toga da se prepliće nešto što učimo od drugih i što pronalazimo u spoljašnjem svetu kroz naočare naše tradicije i onoga što učimo iz sebe iz svog emocionalnog saznanja.

U daljem izlaganju biće osvrta na konkretne susrete uvek novog u i sa mozaicima umetnice Renate Trifković za koju imam čast i privilegiju da govorim na konferenciji za medije.

 

VREME:

UTORAK, 22. april 2025. godine

12 sati

 

MESTO:

Press centar UNS-a, Knez Mihailova br. 6/III,

Beograd

 


Informacija može da sadrži stav koji nije stav Press centra UNS-a, ukoliko to nije izričito navedeno. Odgovornost za sadržinu informacije i tačnost podataka snose fizička lica ili pravna lica u čije ime je Press centar prosledio informaciju.


Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

Ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs